it-faggruppen.dk

  • Kalender

    december 2018
    M T O T F L S
    « nov    
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • Subscribe

  • Vi skriver om

  • Hvem skriver her

Hvad sker der med folkebibliotekernes IT? Nyt arrangement 5.september

08/02/2012 (Andet)

TEMAMØDE

Hvad sker der med folkebibliotekernes IT?

Næsten samtlige kommuner i Danmark er gået sammen om at lave en kravspecifikation til et fælles bibliotekssystem for folke- og skolebiblioteker med henblik på et kommende udbud senere på efteråret.

I foråret udkom rapporten om Danskernes Digitale Bibliotek. Danskernes Digitale Bibliotek er ifølge rapporten en infrastruktur, som fremadrettet skal danne basis for folkebibliotekernes OPAC/hjemmeside og indgang til de digitale ressourcer, som folkebibliotekerne abonnerer på.

Begge initiativer vil med stor sikkerhed få indflydelse på den nuværende, lokale forankring af bibliotekssystemet og hjemmesiden.

IT-faggruppen vil gerne give vores medlemmer mere viden om det fælles biblioteksudbud og om hvorledes Danskerens Digitale Bibliotek skal relatere sig til det evt. kommende fælles bibliotekssystem samt åbne op for en diskussion om, hvordan disse to tiltag lokalt vil påvirke arbejdet med IT i folkebibliotekerne.

Vi inviterer derfor til temamøde

 

onsdag den 5. september på Odense Centralbibliotek kl. 9.30 -15.00

Program:

09.30 -10.00
Ankomst og kaffe

10.00- 10.15
Velkomst og praktiske oplysning

10.15.-12.15
Udbud af fælles bibliotekssystem ved Per Kjær, Aarhus og Steen Pedersen, KOMBIT . Oplægsholderne er blevet bedt om at forholde sig til flg. spørgsmål:

Baggrunden for udbuddet

Hvor langt i processen er I (vi)?

Hvordan foregår arbejdet med udarbejdelse af kravspecifikationen?

Hvem træffer beslutningerne?

Hvordan vil det fremadrettet påvirke de medarbejdere, som arbejder med IT i folkebibliotekerne (systemadministratorer og webmasters)?

Diskussion og uddybning af oplæggene.

12.15-13.00 Frokost

13.00-14.15

Danskernes Digitale bibliotek. Oplæg ved Michael Anker, Kulturstyrelsen og Peter Gaarde, Devoteam.

Oplægsholderne er blevet bedt om at forholde sig til flg. spørgsmål:

Kort gennemgang af Danskernes Digitale Bibliotek – herunder baggrunden

Hvordan relaterer Danskernes Digitale Bibliotek sig til et evt. kommende fælles bibliotekssystem?

Hvor langt i processen er I (vi)?

Hvem træffer beslutningerne?

Økonomi

Hvordan vil det fremadrettet påvirke de medarbejdere, som arbejder med IT i folkebibliotekerne (systemadministratorer og webmasters)?

14.15

Opsamling og afslutning

Tilmeldingen skal ske senest den 31. august via BF’s kalender.

Deltagelse er gratis for medlemmer af it-faggruppen.

Deltagergebyr for ikke-medlemmer kr. 400,-

 

 

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.